Store problemer hos Lauritz

Lauritz.com i rekonstruktion

 

Kære (kundens navn)

Vi takker dig for, at du tidligere budt og/eller købt på varer på vores auktionsplatform. Vi skriver for at orientere dig om, at Lauritz.com i dag har indledt en rekonstruktionsproces. Vi håber, at du vil tage dig tid til at læse nedenstående uddybende information. Her kan du læse om årsager og fremtidsplaner samt om, hvordan Lauritz fortsætter sin daglige drift på en måde, der svarer til dét Lauritz, du allerede kender. For du er som købende kunde stillet på præcis samme måde som altid. Vi håber derfor også på at se dig snart igen på Lauritz.com.

Lauritz.com rekonstruktion
Lauritz.com skal hermed meddele, at vi pr. dags dato på eget initiativ har indledt en rekonstruktionsproces af vores virksomhed. En rekonstruktion er en juridisk proces, der tillader en kriseramt virksomhed at fortsætte sin drift, mens der arbejdes på at genetablere en rentabel forretning, der dels kan sikre tilbagebetalingen af gamle kreditorer, dels kan udfolde det potentiale, som virksomheden vurderes fortsat at have. Det er pt. usikkert, hvor lang tid denne proces vil løbe.

Formålet med rekonstruktionen?
Formålet med rekonstruktionen er at sikre Lauritz.com den nødvendige tid til at skabe en ny kapitalstuktur, der på kort sigt skal finansiere tilbagebetaling af gamle kreditorer - inkl. gamle udeståender til sælgere, og på lang sigt understøtte Lauritz.coms vækststrategi for et justeret, fremtidssikret forretningskoncept. Lauritz.com vil i rekonstruktionsperioden færdiggøre igangværende forhandlinger og/eller initiere nye forhandlinger, der skal tilføre selskabet ny kapital/finansiering i et nyt, mere robust finansielt set-up. Dette kan bl.a. ske ved at lade en eller flere nye investorer købe sig ind i ejerkredsen, ved et fuldstændigt salg af Lauritz.com til en ny kapitalstærk ejer og/eller ved optagelse af ny finansiering. Lauritz.coms ledelse arbejder pt. med alle 3 løsningsmodeller.

Hvad sker der med gamle kreditorer?
Under en rekonstruktion fastfryses virksomhedens gamle kreditorer i en given periode. Dette er en forudsætning for, at virksomheden kan fortsætte sin drift frem til det tidspunkt, hvor en ny kapitalstruktur forhåbentligt er på plads, og som har som mål at kunne tilvejebringe likviditet til at betale skyldige udeståender til virksomhedens gamle kreditorer. I Lauritz.coms tilfælde er konsekvensen, at gamle udeståender til vores sælgende kunder, hvor køberen har betalt inden rekonstruktionens indledning, fastfryses i rekonstruktionsperioden. Dét at fastfryse de gamle udeståender muliggør den fortsatte drift af vores auktionsplatform, hvilket så åbner mulighed for at forsøge at etablere en ny kapitalstruktur for indfrielse af de gamle udeståender. De sælgende kunder, hvis varer køberen ikke har betalt for på tidspunktet for rekonstruktionens indledning, eller som har varer hos Lauritz, hvor auktionen endnu ikke er startet, vil ikke være omfattet af denne fastfrysning. De kunder vil være stillet på samme vis som de fremtidige sælgere, som er beskrevet nedenfor.

Hvordan sikres man som fremtidig sælger?
Lauritz.com fortsætter den daglige drift under rekonstruktionen. Det vil sige, at man som altid kan byde og købe på vores auktionsplatforme, ligesom man som sælger kan få en online vurdering, indlevere varer i auktionshusene, booke et hjemmebesøg af en vurderingsekspert eller booke afhentning af dét, man vil sælge.
For salg i rekonstruktionsperioden gælder, at købers betaling for et køb separeres på en særskilt konto, der alene anvendes til sælgerafregninger og altså ikke vil blive brugt som arbejdskapital til at dække andre driftsomkostninger, som det ellers tidligere har været tilfældet. Disse sælgere vil blive afregnet senest 21 dage efter hammerslag. Køber har 14 dages fortrydelsesret, startende fra det tidspunkt, hvor varen leveres til køber (med transportør op til 14 dage efter køb). Qua reglerne for rekonstruktion har en sælgers tilgodehavende for salg i rekonstruktionsperioden indtil afregning heraf fortrinsstilling, jf. konkurslovens § 94, stk. 2, såfremt en rekonstruktion mod forventning ikke lykkedes og selskabet må gå konkurs.

Hvorfor er Lauritz.com kriseramt?
Efter et fornuftigt år i 2022 har Lauritz.com oplevet en pludselig, markant omsætningsnedgang som følge af den forbrugskrise, der i Danmark har ramt markedet for langvarige forbrugsgoder inden for kvalitetssegmenter som møbler, kunst, ure, smykker mm. De fleste virksomheder, som vi sammenligner os med, fx førende danske møbelproducenter, har oplevet samme udfordringer, fordi konsumenterne er forsigtige og holder på pengene. Desværre har den faldende købelyst påvirket vores arbejdskapital på en måde, der har afstedkommet forsinkelser i afregningen af (en del af) vores sælgere hen over foråret. Dette er selvsagt dybt beklageligt og lever på ingen måde op til Lauritz.coms servicenormer. Vi har løbende orienteret de pågældende sælgere om situationen, ligesom vi løbende har afregnet sælgere i det omfang, det har været muligt.

Citat fra Lauritz.com
Mette Rode Sundstrøm, adm. dir. for Lauritz.com udtaler: Det er med et tungt hjerte, at vi i dag træder ind i en rekonstruktionsproces. Vi har drevet Lauritz.com i snart 24 år og har med vores kunder og medarbejdere i hånden udviklet et auktionskoncept, der har vist nye veje for auktionsverdenen og gjort online auktioner til en elsket folkesport i Danmark og internationalt. Vi er taknemmelige og ydmyge overfor den tillid, som vores kunder altid har vist os. Vi benytter lejligheden til at takke alle vores næsten 1 million kunder samt vores medarbejdere for den loyale og engagerede opbakning gennem årene. Foråret i år har været en svær tid for alle hos Lauritz.com, fordi vi qua vores faldende omsætning i et udfordret marked ikke har kunnet indfri vores egne servicekrav ift. at betale vores sælgende kunder til tiden. Det beklager vi dybt. Det at vi i dag indleder en rekonstruktionsproces er desværre nødvendigt, men også en afklaring fyldt med kampkraft og håb, da vi nu får en periode i fortsat drift til at færdiggøre de igangværende intense forhandlinger, der har som mål at tilvejebringe en ny solid kapitalstruktur for virksomheden. Vores vigtigste pejlemærke er at tilvejebringe en finansiering, der kan sikre betaling af alle vores kreditorer hurtigst muligt.

Lauritz.coms styrke som varemærke
Lauritz.com var det første traditionelle auktionshus i verden, der konverterede fra fysiske til rene onlineauktioner tilbage i 1999. Visionen var - og er stadig - at demokratisere auktionsverdenen ved at skabe en tilgængelig auktionsplatform, hvor den moderne forbruger inspireres til at sælge og købe på auktion. Lauritz.com greb stafetten som det auktionshus, der formåede at transformere en elitær auktionsbranche for de få til en folkesport for de fleste. Lauritz.com har siden solgt over 5 millioner varenumre, der er indleveret af vores lokale sælgere og købt af globale købere. Pt. er der op til 10.000 samtidige auktioner i luften, fordelt på det mangfoldige varesortiment, der spænder fra kunst, møbler og lamper til fx ure, smykker og vintage biler. Gennem årene har Lauritz.com oplevet en bemærkelsesværdig folkelig forankring af sit forretningskoncept med i dag ca. 960.000 kunderegistreringer. Lauritz.com har ca. 550.00 månedlige brugere, der på årsplan kommer fra ca. 110 lande. Over 450.000 kunder abonnerer i dag på vores nyhedsbrev, ligesom mange danskere de seneste 10 år livligt har fulgt tv-serien Fantastiske Hammerslag på TV2 og TV2 Fri, der har bragt 9 sæsoner og 92 episoder om ’livet i Lauritz’ med inspirerende historier bag udvalgte auktionsvarer, fortalt gennem portrætter af vores passionerede sælgere, købere, eksperter og ejere.

Hvilke omgående tiltag for at bedre økonomien på kort sigt?
Lauritz.com har tidligere på året iværksat tiltag for at reducere faste driftsomkostninger. Derfor endte Q1 2023 regnskabet indtjeningsmæssigt på niveau med Q1 2022, på trods af den lavere omsætning i år. Nogle af de effektuerede tiltag har først effekt fra Q2 henholdsvis Q3. Som et første led i rekonstruktionen iværksætter Laurtz.com pr. dags dato en række supplerende tiltag, der yderligere skal reducere driftsomkostninger for at sikre indtjeningsevnen. Spareplanen omfatter et fremtidigt fokus på større, men færre auktionshuse for at optimere stordriftsfordele, hvorfor vi har besluttet at lukke 3 lokale auktionshuse i Danmark. Driften af disse huse vil blive udfaset i den kommende tid frem mod lukning, hvorefter varer, kunder og enkelte medarbejdere vil overgå til de nærmeste Lauritz huse. Lukningerne vil afstedkomme en væsentlig besparelse ift. såvel husleje- som personaleomkostninger. Derudover gennemføres en videre nedskæring af personale på tværs af organisationen. I spareplanen reduceres Lauritz’ samlede personaleomkostninger med i alt ca. 30%. Det er med stort vemod, at vi må tage afsked med disse medarbejdere, som alle er dygtige, dedikerede og afholdte kolleger. De pågældende medarbejdere vil få deres løn dækket af Lønmodtagernes Garantifond.

Hvilke strategiske greb skal sikre fremtidig vækst?
Lauritz.com har for at drive fremtidig vækst identificeret og igangsat en række strategiske kommercielle greb, der skal bidrage til at styrke vores markedsposition. Det er fx planen at udbytte det nylancerede forretningsområde "Køb Nu", hvor kunder kan købe varer til faste priser. Konceptet har på kort tid vist, at det kan tiltrække et ny kundebase, der foretrækker øjeblikkelige køb fremfor auktionsprincippet. I forhold til geografisk ekspansion forventer Lauritz.com at genetablere sig på det stærke svenske marked for at opbygge Lauritz’ eget brand efter vores tidligere frasalg af Stockholms Auktionsverk. Endvidere er Lauritz i gang med at implementere en såkaldt associate model, der tillader selvstændige auktionshuse at sætte varer til salg på vores platform i deres eget varemærke, mod en kommission til Lauritz.com. Modellen forventes at øge indgangen af varer til Lauritz.com uden de tungere driftsomkostninger ved etablering af egne filialer. I august lanceres det første associate samarbejde – med en anerkendt polsk aktør, der skal fungere som en port til Østeuropa på sigt. Strategiplanen indeholder ligeledes en øget satsning på kategorierne Classic cars og vintage fashion, der oplever øget international interesse fra entusiastiske segmenter. Endelig skal nævnes potentialet i den voksende internationale trend, der ansporer forbrugere til at prioritere genbrug i indretningen på grund af det bæredygtige aspekt 

Rekonstruktør
Det er advokatfirmaet Kromann Reumert, der v/ advokat, partner, Teis Gullitz-Wormslev som såkaldt rekonstruktør, er udpeget til at styre den juridiske proces og bistå Lauritz.com og ledelsen i rekonstruktionsperioden med at søge at opnå en rekonstruktion af virksomheden. Til at bistå rekonstruktøren er statsautoriseret revisor, Elan Schapiro, fra revisionsselskabet Christensen Kjærulff, udpeget som regnskabskyndig tillidsmand.

Med venlig hilsen

LAURITZ.COM
Mette Rode Sundstrøm
Adm. direktør/CEO

Som det er offentliggjort på nettet:


Lauritz.com Group A/S

No. 5/2023

Copenhagen, 28 June 2023

In our company announcement on 31 May 2023 (company announcement no. 4/2023) with the interim report for the period January - March 2023 it was stated that we were working to ensure a new financing in both the short and long term, and that we had several ongoing negotiations that could ensure a greater financial flexibility to handle the current unusual fluctuations in our sales and liquidity stretch. The management of the Lauritz.com group (the "Group") regrets to announce that while serious negotiations are still ongoing, these negotiations so far have not yet been finalized.

On this background, the Group has today decided to initiate in court restructuring proceedings for the following Group companies as allowed for in the Danish Bankruptcy Act (the "DBA") chapter 2 at The Maritime and Commercial High Court of Copenhagen as a result of the company being unable to fulfill its debt obligations on time:

Lauritz.com Group A/S, Lauritz.com A/S, Lauritz København ApS, Lauritz Vejle ApS, and LC Danmark ApS.

During the restructuring process Lauritz.com will continue its daily business where sellers can consign for auction in the local auction houses while bidders can bid and buy on Lauritz.com's online platform. Significant cost savings will be executed during the restructuring process, including wind-down of certain branches and reduction of salary costs.

A separate press release in Danish will be issued by the company with further details.

The purpose of the restructuring proceedings is to establish a legal platform whereby the Group and its management can better manage the liquidity while at the same time continue the ongoing negotiations concerning a new capital/financing structure for the company. Several solutions are being explored and discussed, e.g. to take in one/more new investors in the current ownership structure, a full sale of Lauritz.com to a new strong capital owner or by taking on new financing.

At this time, the financial consequences for the Group cannot be determined but the Group is meeting the criteria for being insolvent under the DBA.

Bengt Sundström, Chairman of the board

Mette Margrethe Rode Sundstrøm, CEO

Preben Vinkler Lindgaard, CFO

For press enquiries, please contact:

E-mail: press@lauritz.com