Grov kunstsvindel i München

Nilaus (Niels) Fristrup (1837-1909)
Fra Markuspladsen i Venedig. 39x61 cm.
Til salg hos Hampel i München.
Maleriet er et af Fristrups mest kendte.
Men bemærk signaturen: P Mønsted.
Se salget hos Hampel.
(Alle oplysninger slettet, da auktionen blev annulleret)
Maleriet har været under hammeren tre gange tidligere. Første gang 22.11. 1989 hos Bruun Rasmussen som Niels Fristrup, usigneret, men betegnet på bagsiden, og solgt for 55.000 kr. Nogle få måneder senere, 28.2. 90, er det havnet hos Sotheby's i New York, hvor hammerslaget er $10.900, 81.300 kr. Disse to salg er med i Kunst under hammenen 90 og afbildet side 67.
Tredje gang er hos Clarke Auction i USA, 11. 9. 2022, hvor det kun opnår $3.400, lidt over 23.000 kr. Her er det kun tilskrevet Fristrup.

Ved alle tre salg er det usigneret. Først da det kommer på hos Hampel er det signeret, men ikke Fristrup, derimod P. Mønsted, en signatur så godt lavet, at den vil kunne snyde de fleste (herover)

Der er tale om ualmindelig grov kunstsvindel. Det er nok ikke Hampel, der vil bedrage, men man kan undre sig over, at auktionshuset ikke undersøger det nøjere, da Mønsted aldrig har malet et motiv som dette.

Hampel vurderer det op til €120.000, 894.000 kr.
Under hammeren 29. juni 2023.


Fra Clarke-auktionen forud for den kommende hos Hampel, 27. juni 2023:
Det ses tydeligt, at det er usigneret.

Hampels katalogtekst.

Udsigt over den solbeskinnede promenade foran Piazzettaen med talrige forankrede sorte gondoler på række i vandet. Talrige for det meste velklædte figurer og et par handlende, der tilbyder deres varer, kan ses på kysten. Iøjnefaldende i forgrunden er en ung mor med sort hår i en lang kjole, der fodrer duerne, der omgiver hende med sin datter, og forrest i midten af ​​billedet en dreng med en skål i højre hånd, hvorpå en stor fisk ligger; han er den eneste, der er vist frontalt og ser ud af billedet på beskueren. Til højre foran Piazzetta er de to monolitiske søjler dedikeret til Venedigs byhelgener, Markus og Theodorus. Bag den præcist gengivet Biblioteca Marciana er den side, der vender mod Piazzettaen, skyggefuld, mens forsiden er oplyst af den skarpe sol fra venstre. På den anden side af den stille kanal er udsigten over Punta della Dogana med katedralen Santa Maria della Salute bag sig med sine storslåede store kupler, som rejser sig op i den høje, lyseblå, næsten skyfri himmel. Præcis, præcis finmaling af bygninger og både, baggrunden i delvist diffust lys i overvejende harmoniske bløde farver. Mesterligt værk af maleren, der er kendt og berømt frem for alt for sine fotorealistiske og detaljerede skildringer. Præcis, præcis finmaling af bygninger og både, baggrunden i delvist diffust lys i overvejende harmoniske bløde farver. Mesterligt værk af maleren, der er kendt og berømt frem for alt for sine fotorealistiske og detaljerede skildringer. Præcis, præcis finmaling af bygninger og både, baggrunden i delvist diffust lys i overvejende harmoniske bløde farver. Mesterligt værk af maleren, der er kendt og berømt frem for alt for sine fotorealistiske og detaljerede skildringer.

Anmærkning:
Kunstneren studerede fra 1875 til 1878 på Kunstakademiet i København hos Julius Exner. Mens han stadig var studerende, blev han påvirket af Christian Köpkes og Peter Christian Skovgaards værker, en romantisk maler og en hovedfigur i dansk malerkunsts guldalder. I 1882 rejste han til Rom og Capri, hvor han blev ramt af middelhavslyset, sollysets lysstyrke og farvernes glans. Denne lysstyrke af sollys kommer også særligt godt til udtryk i nærværende maleri. Foruden Rom og Capri rejste kunstneren næsten uafbrudt og besøgte Venedig, Gardasøen og Ravello i Italien, Paris i Frankrig og Monte Carlo i Monaco. Fra sin rejse bragte han mange motiver tilbage, som han udviklede i studiet og udbød på de store internationale salgsudstillinger. Allerede før 1900 var han kendt i Tyskland for sine atmosfæriske landskaber, som han præsenterede på store kunstudstillinger i Berlin og i Münchens glaspalads. I kunsthistorien betragtes han som en af ​​de vigtigste internationale landskabsmalere omkring det 20. århundrede. (1361861) (18)
Peder Mørk Mønsted,
1859 Grenaa – 1941 Fredensborg
SUMMERY VEDUTA OF VENICE WITH PIAZZETTA AND PUNTA DELLA DOGANA
Oil on canvas. Relined.
38 x 62 cm.
Signed “P Monsted” lower left.


Kunstbogen.dk
26. juni 2023
(I skrivende stund ikke rettet af Hampel, stadig som malet af P Mønsted)
Klokken 15, 26.6., var auktionen over lotnr. 421 annulleret.
Tilbage kan kun skimtes navnet Mønsted øverst.