Grov kunstsvindel i München
Nilaus (Niels) Fristrup (1837-1909)
Fra Markuspladsen i Venedig. 39x61 cm.
Til salg hos Hampel i München.
Maleriet er et af Fristrups mest kendte.
Men bemærk signaturen: P Mønsted.
Se salget hos Hampel.
(Alle oplysninger slettet, da auktionen blev annulleret)
Maleriet har været under hammeren tre
gange tidligere. Første gang 22.11. 1989 hos Bruun Rasmussen som
Niels Fristrup, usigneret, men betegnet på bagsiden, og solgt
for 55.000 kr. Nogle få måneder senere, 28.2. 90, er det havnet
hos Sotheby's i New York, hvor hammerslaget er $10.900, 81.300
kr. Disse to salg er med i Kunst under hammenen 90 og afbildet
side 67.
Tredje gang er hos Clarke Auction i USA, 11. 9. 2022, hvor det
kun opnår $3.400, lidt over 23.000 kr. Her er det kun tilskrevet
Fristrup.
Ved alle tre salg er det usigneret. Først da det kommer på hos
Hampel er det signeret, men ikke Fristrup, derimod P. Mønsted,
en signatur så godt lavet, at den vil kunne snyde de fleste
(herover)
Der er tale om ualmindelig grov kunstsvindel. Det er nok ikke
Hampel, der vil bedrage, men man kan undre sig over, at
auktionshuset ikke undersøger det nøjere, da Mønsted aldrig har
malet et motiv som dette.
Hampel vurderer det op til €120.000, 894.000 kr.
Under hammeren 29. juni 2023. |
Fra Clarke-auktionen forud for den kommende hos Hampel, 27. juni 2023:
Det ses tydeligt, at det er usigneret.
Hampels katalogtekst.
Udsigt over den solbeskinnede promenade foran Piazzettaen med
talrige forankrede sorte gondoler på række i vandet. Talrige
for det meste velklædte figurer og et par handlende, der
tilbyder deres varer, kan ses på kysten. Iøjnefaldende
i forgrunden er en ung mor med sort hår i en lang kjole, der
fodrer duerne, der omgiver hende med sin datter, og forrest i
midten af billedet en dreng med en skål i højre hånd, hvorpå
en stor fisk ligger; han er den eneste, der er vist
frontalt og ser ud af billedet på beskueren. Til
højre foran Piazzetta er de to monolitiske søjler dedikeret til
Venedigs byhelgener, Markus og Theodorus. Bag den
præcist gengivet Biblioteca Marciana er den side, der vender mod
Piazzettaen, skyggefuld, mens forsiden er oplyst af
den skarpe sol fra venstre. På den anden side af
den stille kanal er udsigten over Punta della Dogana med
katedralen Santa Maria della Salute bag sig med sine storslåede
store kupler, som rejser sig op i den høje, lyseblå, næsten
skyfri himmel. Præcis, præcis finmaling af
bygninger og både, baggrunden i delvist diffust lys i
overvejende harmoniske bløde farver. Mesterligt
værk af maleren, der er kendt og berømt frem for alt for sine
fotorealistiske og detaljerede skildringer. Præcis,
præcis finmaling af bygninger og både, baggrunden i delvist
diffust lys i overvejende harmoniske bløde farver. Mesterligt
værk af maleren, der er kendt og berømt frem for alt for sine
fotorealistiske og detaljerede skildringer. Præcis,
præcis finmaling af bygninger og både, baggrunden i delvist
diffust lys i overvejende harmoniske bløde farver. Mesterligt
værk af maleren, der er kendt og berømt frem for alt for sine
fotorealistiske og detaljerede skildringer.
Anmærkning:
Kunstneren
studerede fra 1875 til 1878 på Kunstakademiet i København hos
Julius Exner. Mens han stadig var studerende, blev
han påvirket af Christian Köpkes og Peter Christian Skovgaards
værker, en romantisk maler og en hovedfigur i dansk malerkunsts
guldalder. I 1882 rejste han til Rom og Capri, hvor
han blev ramt af middelhavslyset, sollysets lysstyrke og
farvernes glans. Denne lysstyrke af sollys kommer
også særligt godt til udtryk i nærværende maleri. Foruden
Rom og Capri rejste kunstneren næsten uafbrudt og besøgte
Venedig, Gardasøen og Ravello i Italien, Paris i Frankrig og
Monte Carlo i Monaco. Fra sin rejse bragte han
mange motiver tilbage, som han udviklede i studiet
og udbød på de store internationale salgsudstillinger. Allerede
før 1900 var han kendt i Tyskland for sine atmosfæriske
landskaber, som han præsenterede på store kunstudstillinger i
Berlin og i Münchens glaspalads. I kunsthistorien
betragtes han som en af de vigtigste internationale
landskabsmalere omkring det 20. århundrede. (1361861)
(18)
Peder Mørk Mønsted,
1859 Grenaa – 1941 Fredensborg
SUMMERY VEDUTA OF VENICE WITH PIAZZETTA AND PUNTA DELLA DOGANA
Oil on canvas. Relined.
38 x 62 cm.
Signed “P Monsted” lower left.
|
Kunstbogen.dk
26. juni 2023
(I skrivende stund ikke rettet af Hampel, stadig som malet af P Mønsted)
Klokken 15, 26.6., var auktionen over lotnr. 421 annulleret.
Tilbage kan kun skimtes navnet Mønsted øverst.
|